Опис досвіду Омельяненко Ірини Іванівни

Проблема« Розвиток творчого потенціалу особистості  вихованців та створення ситуації успіху в навчально-виховному процесі на гуртку бісероплетіння «Сувенір» ».
На нинішньому етапі розвитку психолого-педагогічної науки особливу увагу привертає сфера творчості, творчої діяльності в різних галузях, творчої обдарованості, формування творчої особистості. Причини, які стимулюють такі напрямки цілком очевидні: зростаюча потреба у висококваліфікованих творчих кадрах, необхідність розв`язувати надзвичайно складні проблеми, де може допомогти лише творчий підхід, зрештою – повсякденна необхідність використовувати нову інформацію у найбільш ефективних напрямках. В якомусь розумінні творчість стає своєрідною повсякденною складовою у виробничих, ділових, повсякденних справах. Актуальність теми зумовлена тим фактом, що в складних умовах найкраще орієнтується, приймає рішення людина творча, креативна, здатна до генерування і використання нового. Творчість – це властивість, як правило, професіоналів своєї справи, які ефективно працюють у відповідній галузі. Творчість базується на розвинених інтелекті, мисленні, уяві. 

Вже звичною стала думка про те, що кожна дитина – художник. Дійсно, маленька дитина від першої усвідомленої дії поринає у процес творчості і ніби таким чином конструює своє уявлення про неосяжний і загадковий світ. Більше того, дитина просто не може не творити, адже це її органіка, самовираження, шлях до гармонії з довкіллям.
Широкі можливості для проникнення дітей у творчий процес дає народне декоративно-ужиткове мистецтво. Мистецтво українського народу має визначення одного з найбагатших і найкращих у світі. Серед усіх його видів гідне місце займає бісероплетіння. Поруч із вишивкою та ткацтвом, гончарством і різьбою воно є невичерпним джерелом все нових шедеврів декоративного мистецтва.
Основне своє завдання як педагога бачу в тому, щоб доступно і зрозуміло повести дітей у чарівний світ бісероплетіння. Прагну збагачувати дитячий світогляд, навчити бачити у бісерних лініях, колах і кривульках нове значення, сповнене неповторності і краси.
Програма роботи гуртка розрахована на учнів 1 – 12 класів. Заняття, в основному, проводяться комбіновані, теоретично-практичні. Більша частина заняття відводиться на практичну роботу (складання узору чи ескізу прикраси чи композиції, вивчення нової техніки або окремих її прийомів, безпосереднє виготовлення виробу). В теоретичній частині заняття використовую бесіди, розповіді, заслуховування підготовлених гуртківцями рефератів, розгадування кросвордів, розгляд зразків та ілюстрацій, дидактичні ігри.
Під час проведення теоретичної частини заняття часто працюють гуртківці, які здобули звання «інструктора», попередньо індивідуально готую з дитиною її виступ, розповідь чи пояснення, залежно від теми заняття і методів та прийомів, запланованих для його проведення.
Під час практичної роботи, крім загального показу і пояснення, обов’язково застосовую індивідуальний частковий показ, словесне нагадування, приклад окремих дітей. В гуртках основного рівня навчання часто використовую розгляд і аналіз схем плетіння та самостійне складання схем. У групах вищого рівня навчання найчастіше працює колективний аналіз зразка або схеми і частковий показ виконання окремих елементів.
Продумуючи хід занять, для реалізації завдання розвитку творчості та створення ситуації успіху,користуюся методами та прийомами педагогічної технології «Створення ситуації успіху», «Стратегії визнання досягнень»,прийомами позитивного мислення, сугестивними методиками та прийомами релаксу, ігровими та тренінговими методами.
Психологія доводить, що успішно будувати та здійснювати навчання творчості можливо на основі розвитку як логічного так і образного мислення. Тож на гуртку намагаюся створити всі умови для цього. Мої бісероплетільниці, граючись в конструкторів, дизайнерів, технологів, пробують свої сили в проектуванні та виготовленні моделей виробів від задуму, ескізу, схеми до готової роботи. Щоб допомогти дітям визначити поле пошуку рішень завдань і досягти успіху в роботі, у темі заняття я зазначаю назву виробу, техніку чи спосіб виконання (наприклад: «Кольє «Віночок»з квітів та листя, виготовлених способом «мозаїка по косій»).Поступово з`являються завдання, які вимагають від дітей самостійного підбору техніки чи способу виготовлення. Також на гуртку можна провести маленьке наукове дослідження та захистити його результати, виступаючи з рефератами, повідомленнями, розповідями.
Для ефективнішої роботи, розроблено план роботи з обдарованими дітьми гуртка. Спеціально для таких дітей використовую ускладнення в програмному матеріалі, залучаю їх до виготовлення виставкових робіт, до участі в конкурсах та в проведенні занять, проводжу з ними спеціальні тренінги (для розвитку творчого потенціалу, формування впевненості у своїх силах,розвитку певних особистих якостей та ін.)
За  останні роки роботи  мої гуртківці займали призові місця на обласних та міських конкурсах. Тільки за 2008-2009 н.р. ми маємо одне перше місце – обласний конкурс «Новорічний подарунок» та два других – обласний конкурс «Новорічний подарунок» і конкурс декоративно-ужиткового мистецтва «Скарби рідного краю».У 2009-2010 н.р. –переможець обласного етапу виставки-конкурсу декоративно-ужиткового мистецтва «Знай і люби свій край» та переможець ІІІ Всеукраїнської виставки-фестивалю «Обдаровані діти України». 2010-2011 н р. приніс моїм гуртківцям гран-прі, І та ІІ місця у Всеукраїнському дитячому фестивалі-конкурсі дитячих робіт «Великодня радість».

2011. Custom text here
Joomla 1.7 templates free by Joomla Template Maker